Hadis Rasulullah saw

"SEBAIK2 JIHAD ITU BERKATA BENAR DISISI PENGUASA YANG ZALIM"

Friday, March 19, 2010

TGNA SEPANJANG 20 TAHUN MENJADI MB

.
Firman Allah swt maksudnya:

YUSOF AS BERKATA : JADIKAN DAKU PENGURUS PERBENDAHARAAN HASIL BUMI ( MESIR ), SESUNGGUHNYA AKU SEDIA MENJAGA DENGAN SEBAIK2NYA, LAGI MENGETAHUI CARA MENTADBIRKANNYA ( surah Yusof ayat 55 )

Istimewanya TGNA sebagai pendakwah Islam pertama menjadi Ketua Eksekutif sebuah negeri. Jawatan MB telah merubah persepsi masyarakat terhadap agamawan.

Dunia Islam ketandusan Ketua Negara yg alim serta warak selepas kejatuhan empayar Turki Othmaniah. Pemerintahan Islam zaman Rasulullah saw dan para sahabat menjadi satu lipatan sejarah.

Banyak kajian dilakukan tetapi bermotif akademik sahaja dan tidak dipraktikkan dalam kehidupan masyarakat moden.

Sejak merdeka kehadiran agamawan hanya dilihat sebagai elemen untuk kerja2 agama seperti halal haram dan nikah kahwin sahaja.

Tuntutan kearah Islam yg syumul mencapai objektifnya bila TGNA diangkat menjadi ketua sebuah kerajaan. TGNA yg dulunya dikenali sebagai Ust Nik Aziz maju ke depan bila menjadi Tok Guru Nik Aziz.

Uniknya gelaran Tok Guru adalah panggilan tertinggi yg dikurnia oleh rakyat mengatasi Tun, Tan Sri, Datuk Seri dan Datuk.

Banyak persamaan antara TGNA, TGHH, Dr Yusof Qardawi, Hasan Turabi, Syeikh Abdullah Yusof ( Ulama Sudan ), AA Gym ( Ulama Indonesia ) , Muhd Sayyed Tantawi ( Syeikhul Azhar ), Habib Umar ( Ulama Yaman )... bezanya TGNA diambang kuasa manakala ulama2 lain hanya berdakwah.

Kita diajar bahawa Rasulullah saw adalah Pendakwah ulung yg berkuasa mutlak pertama di muka bumi. Usahkan Ulama, Rasul2 dan Nabi2 terdahulu mengakui kerasulan Muhammad saw yg serba lengkap dan dikasihi Allah swt.

Baginda saw adalah Ayah, Mertua, Menantu, Datuk, Ulama, Perdana Menteri, Panglima Angkatan Tentera dan Pengerusi GLC ( ghanimah ) dalam Kerajaan Islam Madinah.

Sabda Rasulullah saw " Ulama adalah pewaris nabi". TGNA mewarisi pusaka dari Nabinya 2 perkara iaitu agenda dakwah dan urusan pentadbiran kerajaan. Senarai Ulama tersohor di atas hanya mewarisi kerja2 dakwah sahaja.

Penyebaran Syiar Islam akan memuncak bila Umarak memerintah dengan penuh taqwa. Cabaran utama sebuah kerajaan ialah kemewahan dan harta benda, satu tuntutan hawa nafsu yg mampu disekat dengan benteng iman dan taqwa.

Nabi Yusof as pernah menjadi Umarak / Menteri Kewangan Mesir, menguruskan harta / kewangan Kerajaan Mesir. Sepanjang berkuasa baginda menjunjung prinsip taqwa dan meletakkan Iman dilandasan yg betul.

Justeru Baginda dilihat bijak, adil serta telus dalam menjalankan tugas besar. Dengan Wahyu dari Allah baginda berjaya mengharungi 7 tahun kemarau dan 7 tahun subur dengan jayanya.

Tidak pernah tercatit dalam AlQuran cerita Nabi Yusof membahagi2 harta negara kepada adik beradiknya @ saudara terdekat sepanjang diamanahkan menjadi Menteri Kewangan.

Islam menguasai hampir 2/3 dunia zaman Khalifah Umar alKhattab yg hidupnya sangat fakir bila berkuasa. Justeru Islam berjaya disebar dengan penuh sederhana dan meletakkan Iman serta Taqwa di sudut teratas.

Politik Islam dilihat teguh mengalahkan sistem demokrasi yg diamalkan Barat ( sekular ) . Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah menjadi garis pemisah antara siasah Islam dengan Politik demokrasi yg berpaksi kepada teori manusia semata2.

Rasuah, kroni dan pilih kasih menjadi musuh Islam dan Demokrasi. Bezanya Islam menghukum dosa pahala sedangkan Demokrasi bersenjatakan Integriti. Gejala itu telah meruntuhkan peradaban sesebuah tamadun sejak zaman berzaman.

Tokoh2 Umarak seperti Harun ArRashid, Umar Abd Aziz dan Sultan Muhd AlFateh hanya sekadar sebutan, sukar mencari pengganti yg sealiran dengan cara hidup mereka. Kejayaan mereka kerana kesederhanaan dalam memerintah.

Kemenangan perjuangan Islam kerana berkat dari Allah swt, bukan kerana hebat longistik. Pemerintahan yg bertunjang prinsip Iman dan Taqwa selari dengan slogan Amal Makruf Nahi Mungkar.

Fakta sejarah mengatakan bahawa Pemerintah yg hebat Khalifah Harun ArRashid, Umar Abd Aziz dan Sultan Muhd AlFateh berkuasa dalam waktu yg singkat, tidak melebihi 10 tahun. Tempoh tersebut menjauhkan kroni dan rasuah dari meresap ke urat nadi penguasa.

20 tahun sebagai MB cukup panjang buat TGNA berkuasa dan berhadapan dengan 3 PM UMNO. Hebatnya TGNA kerana sokongan padu rakyat walau berdepan serangan UMNO dari segenap sudut.

Terlalu lama ditampuk kuasa dilihat sebagai kekuatan dalam keserabutan. Tempoh yg lama membuka ruang untuk anasir2 yg ditolak Islam ( korupsi dan kroni ) cuba menggantikan sikap telus, jujur dan beriman yg digariskan dalam konteks "good governance".

Serangan musuh dari luar sudah hilang bisa, kini lahir pula "musuh dalam selimut" yg sukar dibendung. Kapitalis dan oppurtunist berperanan besar dengan mempengaruhi keluarga terdekat TGNA untuk menjadi "dalang" dengan agenda tersembunyi.

Mungkin masanya sudah tiba untuk TGNA menilai prestasi barisan pelapis yg telah digilap sebagai pengganti. jangan biarkan bakat yg terpendam menjadi sia2 kerana fitrah semulajadi manusia.

Tiada kurangnya bakat Dato Ahmad Yakop, Dato Husam Musa dan Dato Nik amar. Mereka hanya menunggu "green light" untuk meneruskan kesinambungan sebuah pemerintahan yg selama ini menerima sumbangan idea dan tenaga tanpa sebarang prasangka.

Sekian dari cilipadi007

1 comment:

  1. ambo nk ulang lg disini,biarlah tok guru printah smpai ke akhir hayatnya mcm rasulullah n khulafa' rasyidin..kekuatan tok guru masih diperlukan n pyh nk cr ganti..ini realiti..jika ada sikit2 kekurangan disebabkan anasir2 luar yg merancang, kt perbetulkan sebaik mungkin dan telah berlaku penyucian ni..
    mintak cilipadi bg sokongan hal ni..
    cukup lah dok api2kan supaya tok guru ltk jawatan...cukuplah dok crt keburukan2 n fitnah2 yg tak sepatutnya..
    terima kasih..wassalam

    ReplyDelete