Hadis Rasulullah saw

"SEBAIK2 JIHAD ITU BERKATA BENAR DISISI PENGUASA YANG ZALIM"

Monday, March 29, 2010

PEMIMPIN DAN RAKYAT

.
Firman Allah swt maksudnya :

JANGANLAH KAMU MEMAKAN HARTA ANTARA KAMU DENGAN JALAN SALAH, DAN MEMBERI RASUAH KEPADA HAKIM2 KERANA HENDAK MEMAKAN SEBAHAGIAN HARTA MANUSIA DENGAN CARA BERDOSA SEDANGKAN KAMU MENGETAHUI ( Surah Al Baqarah ayat 188 )

Muhammad B Abdullah, Rasulullah saw terima amanah dari Allah swt menjadi Perdana Menteri Negara Madinah bermula tahun pertama Hijrah hingga tahun ke 10 Hijrah.

Kerajaan Islam Madinah bukti Islam yg makmur dan saksama. Keadilan Islam menjadi payung kepada warga Madinah yg Multi Racial. Rasulullah saw contoh pimpinan yg mencari kejayaan berganda iaitu selesa di dunia dan selamat di akhirat.

Maksud hadis : BEKERJALAH KAMU SEOLAH2 KAMU AKAN HIDUP SELAMANYA DAN BERAMALLAH KAMU SEOLAH2 KAMU AKAN MATI ESOK.

PAS wadah menyambung perjuangan Rasulullah saw. Hidup dan mati untuk Allah swt menjadi akuan kepada penganut Islam. Adakah tindakan dan tanggungjawab sebagai Kerajaan Islam yg dipikul oleh PAS diiktiraf sebagai sunnah Rasulullah saw?

Dasar Islam bukan sekadar teori, umpan bak tanam tebu dibibir mulut. Dasar Islam perlukan praktikal yg maksimum mengikut keupayaan sebenar. Pemimpin PAS wajib mengukur sumbangan yg diberi setelah menerima amanah rakyat.

Pemimpin datang dan pergi, yg baik dipuji dan yg buruk ditolak ke tepi. PAS akan kekal releven selagi dasar Islamnya tak berubah. Hanya Islam akan kekal hingga kiamat. Itu janji Allah swt.

Rakyat selalu berkorban untuk meninggikan Syiar Islam paling tidak 5 tahun sekali. Biar ditekan, ditindas, didiskriminasi, disogok, diugut dan diancam berbagai2 tapi Iman rakyat masih teguh. Demi Islam! Rakyat redha terima susah dan derita.

Sesekali rakyat terfikir juga dengan pengorbanan para pemimpin. Tentu sekali berbeza antara dugaan sebagai pemimpin dengan ancaman sebagai rakyat. Darjat pemikiran juga berbeza.

  • Rakyat beri amanah kepada pemimpin, tolong jaga urusan dunia akhirat kami.
  • Rakyat pilih pemimpin, tolong bina masa depan kami.
  • Rakyat sokong pemimpin, tolong jana ekonomi kami
  • Rakyat rela berhujan panas, tolong jengok kesusahan kami
  • Rakyat pertahankan pemimpin, tolong pertahanka kami

Miskin, susah payah itu lumrah sebagai rakyat. Pemimpin pula bagaimana? Susah juga ke? Pemimpin Islam mesti dekatkan jurang antara rakyat dengan mereka. Taraf hidup rakyat dan pemimpin jangan terlalu jauh.

  • Kalau rakyat berteduh di rumah usang, jangan pula pemimpin memilikki mahligai
  • Kalau rakyat ikat perut, jangan pula pemimpin makan di restoran 5 bintang
  • Kalau rakyat mengayuh basikal, jangan pula pemimpin menaiki kereta mewah
  • Kalau rakyat tidak berduit, jangan pula pemimpin memburu jutawan
  • Kalau rakyat tak mampu membayar yuran sekolah, jangan pula pemimpin hantar anak ke luar negeri
  • Kalau rakyat berpakaian lusuh, jangan pula pemimpin berkot dan bertali leher
Pemimpin wujud kerana rakyat, undi rakyat yg konsisten pada Islam. Rakyat bukan beban tapi amanah. Jangan lari dari tanggungjawab sebagai pemimpin. Rakyat adalah raja dalam sistem demokrasi manakala pemimpin adalah hamba rakyat.

Duhai Pemimpin PAS! Jangan biarkan rakyat berputus asa. PAS dan UMNO tak sama, banyak bezanya. Rakyat kini berpelajaran, tahu memilih antara baik buruk. Inilah masa membalas budi rakyat sepadan dengan sokongan yg diberikan.

Jangan biar rakyat menunggu, mengeluh @ menyesal dengan pilihan mereka. Manusia mungkin berubah, hanya Islam kekal kerana itu janji Allah swt.

Wallahua'lam dari cilipadi007


No comments:

Post a Comment