Hadis Rasulullah saw

"SEBAIK2 JIHAD ITU BERKATA BENAR DISISI PENGUASA YANG ZALIM"

Thursday, March 4, 2010

PAS SAHABAT YG BAIK

.
Firman Allah swt maksudnya :

DAN JANGANLAH KAMU BERBAHAS UNTUK MEMBELA ORANG2 YG MENGKHIANATI DIRI MEREKA SENDIRI, SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK SUKA KEPADA ORANG2 YG SELALU MELAKUKAN KHIANAT, LAGI SENTIASA BERDOSA ( Surah An Nisa ayat 107 )

PAS tetap releven kerana Istiqamah ( konsisten ) dalam perjuangan. Pucuk pimpinan perlu menyediakan landasan yg dilihat selari dengan tuntutan Islam yg menyeluruh ( way of live). Islam bukan sekadar kalimah dibibir mulut tetapi mesti dipraktik dalam segenap cara hidup seharian.

Apapun PAS mesti sedar bahawa perjuangan PAS abad ke 21 menagih satu pembaharuan ( reform ) yg tidak melanggar sempadan yg digariskan Islam. PAS wajib dilihat mengutamakan Islam dengan bijaksana dan toleransi berpaksi kepada AlQuran dan Hadis.

Pilihanraya adalah medium untuk PAS berjuang mencari kemenangan kerana dengan kuasa sebagai pemerintah maka intipati Islam dapat didaulatkan. Agenda dakwah lebih afdhal dilaksanakan dari tampuk kuasa.

PAS yg tulen politik Islamnya mencari kemenangan, menangnya PAS adalah jaminan kesuburan Islam di bumi Malaysia. Adalah silap bila kita mengatakan biar PAS kalah asal Islam menang, kekalahan PAS beerti gerhanalah Islam di Malaysia.

Semangat Setiakawan

Setiap hari kita dihidang dengan berita “lompat parti” dari kalangan PKR, parti sahabat yg dominan dalam gabungan PR. Kejutan yg berterusan oleh pimpinan PKR jelas menunjukkan jerat yg dipasang UMNO sudah mengena.

PKR ( serpihan UMNO ) adalah adik bongsu dlm PR, DAP ( serpihan PAP ) merupakan abang tengah manakala PAS ( serpihan UMNO ) bolehlah dianggap abang sulong yg berusia setengah abad. Lumrah sesebuah keluarga bila adik ditimpa musibah maka abang sulong adalah tempat mengadu.

PAS sebagai abang sulong mestilah menjadi pembela kepada adik bongsunya PKR bila menghadapi saat genting seperti yg berlaku kini. PAS yg berpaksikan Islam wajib membela mangsa kezaliman tanpa mengira hubungan dan pangkat.

DSAI dibicara dan dituduh dengan kes yg memalukan. Kesan pertuduhan bukan setakat dirasai keluarga DSAI bahkan rakyat Malaysia yg waras juga terkena tempiasnya. Masyarakat dunia juga menganggap ianya tuduhan politik dan Malaysia semakin tersisih dari pelaburan asing.

Apakah pendirian rasmi PAS di kala DSAI tersepit dengan konspirasi ke 2? Kenapakah PAS dilihat tidak serius dalam membela DSAI? Kenapakah hanya pemimpin PKR saja yg sibuk berceramah memberi penjelasan isu DSAI? Apakah PAS juga sangsi dengan fitnah yg dihadapi DSAI?

Sahabat yg baik mempunyai semangat setiakawan yg jitu, tiada tolok bandingnya. Sahabat yg baik adalah teman di kala sempit, bukannya teman di kala senang dan hilang di kala susah. PAS era 1998 yg dipimpin oleh Arwah Ust Fadhil Noor dilihat menentang kezaliman ke atas DSAI tanpa sangsi.

Contoh sahabat baik ialah Sayyidina Ali yg sanggup menggadai nyawa menggantikan tempat tidur Rasulullah saw dalam peristiwa hijrah. Sayyidina Abu Bakar juga memenuhi ciri2 sahabat baik bilamana sanggup menemani Rasulullah bersembunyi di Gua Hira’.

Apa jua yg berlaku PR mesti akui bahawa DSAI adalah “big brother” gabungan menentang BN. Suka atau tidak itulah hakikatnya. Tiada gunanya kita bersoaljawab tentang siapa majoriti dan siapa minoriti dalam PR. Angka adalah sekadar merit tapi angka itu meningkat kerana DSAI.

Fokus PR mesti menghala kepada BN sepanjang masa. Jangan kerana DSAI dirobek isu liwat dan lompat parti, maka kita mengeksploitasi kesempitan sahabat untuk kepentingan diri sendiri. Teori mengenang budi, membalas jasa adalah benteng hawa nafsu mengejar kekuasaan.

DSAI perlukan sokongan moral dari rakyat dan pimpinan PR untuk terus berjuang. Penzahiran sokongan dari sahabat menjadi penawar kedukaan DSAI, bukan sekadar jiwa kental dan tahan uji saja menjadi taruhan.

BN sanggup merekacipta apa jua fitnah untuk melemahkan PR demi kelangsungan politik mereka yg ditolak sebahagian pencinta keadilan. “character assasinassion” terhadap DSAI bukan setakat menghancurkan insan bernama DSAI tapi impaknya lebih disasarkan kepada PR.

Rakyat sebagai hakim mutlak memerhati gelagat pemimpin kita. Rakyat yg prihatin mudah simpati bila DSAI difitnah dengan tuduhan tak masuk akal. Rakyat abad ke 21 impikan pemimpin yg bijak dan murah hati untuk simpati pada teman seperjuangan.

Kemana perginya pemimpin kanan PAS ( jln Raja Laut ) bila DSAI menghadapi konspirasi ke 2? Apakah mereka terlalu sibuk hingga terlupa untuk hadir ke mahkamah tanda simpati? Mungkinkah mereka curiga terhadap DSAI ? Apakah mereka rela membiarkan DSAI dizalimi sekali lagi?

Apakah beza antara mazhab PAS yg dipegang TGNA dan TGHH serta pemimpin kanan ( Jln Raja Laut ) yg lebih hampir dengan mahkamah dalam menangani isu pertuduhan terhadap DSAI. Apakah sikap tunggu dan lihat lebih mulia berbanding menziarahi sahabat dalam kesempitan?

TGNA dan barisan pemimpin PAS Kelantan sudah menunaikan tanggungjawab sebagai sahabat seperjuangan bila melapangkan masa hadir ke mahkamah sebagai tanda sokongan kepada DSAI. Bilakah giliran TGHH dan jemaahnya ( Jln Raja Laut )

Jauhi sikap Prejudis

PAS adalah wadah Islam mesti bertindak berdasarkan prinsip Islam. PAS mesti realisasikan teori keadilan Islam dipraktikkan secara total. Masyarakat Malaysia lebih terpengaruh dengan keadilan Islam yg menyeluruh bukan sekadar Hukum Islam sahaja.

Islam yg syumul perlu dibuktikan PAS. Itulah kerja pendakwah untuk menaikkan syiar Islam yg suci. Keadilan Islam adalah daya penarik yg merangkumi segenap urusan kehidupan dunia akhirat. Islam yg adil mudah diterima oleh rakyat multi racial di Malaysia.

Keadilan Islam menegah ummatnya menerima sesuatu berita tanpa tapisan seperti Firman Allah swt WAHAI ORANG2 YG BERIMAN, SEKIRANYA DATANG ORANG2 FASIQ MEMBAWA BERITA MAKA HENDAKLAH KAMU BERWASPADA ( BENAR @ PALSU )

Tuduhan yg dihadapi DSAI adalah fitnah yg nyata. Kerja jahat UMNO untuk hancurkan PR yg semakin kukuh. UMNO mesti pecahkan perpaduan PR walau apa cara sekalipun. Cantuman PR saling memerlukan antara parti anggotanya sebagai benteng melawan BN.

PKR bijak dengan strategi, PAS memilikki jentera yg hebat manakala DAP adalah jambatan untuk bukan Islam. Tiada satu partipun dalam PR yg mampu menyaingi UMNO jika bersendirian kerana UMNO tak pernah bersendiri iaitu melibatkan BN.

Pemimpin PAS mesti membuang sikap prejudis terhadap DSAI. Ianya bukan sekadar melibatkan pemimpin besar bahkan penyokong jua mesti menjauhi prasangka yg dicipta UMNO. Besar ruginya jika terdapat di kalangan pemimpin PAS menjadi penyambung fitnah memburukkan DSAI yg dijaja UMNO.

Politik yg bijak mesti pandai mengintai peluang, oportunis itu perlu selagi tidak menyalahi Islam. Modal UMNO mengatakan DSAI mengkudakan PAS dan DAP, sesuatu yg palsu dan sukar diterima akal. Apakah DSAI menunggang PAS bila diarak ke seluruh Negara menjelang PRU12 untuk berkempen?

Bukan sekadar Kelantan sahaja, Trengganu juga mendapat perhatian yg berlebihan dari DSAI untuk berkempen pada PRU12. Jika BN Trengganu tumbang pada PRU12 maka PAS Trengganu yg mendapat durian runtuh bukan PKR Trengganu. TGHH akan menjadi MB seperti tahun 1999 juga dari gelombang DSAI.

Trengganu merupakan negeri yg paling kritikal dalam “road show” DSAI sebelum PRU12. Bermacam karenah dari pihak berkuasa dan UMNO tetapi DSAI tetap berceramah di Trengganu hingga hampir ditangkap kerana masalah permit.

DSAI sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari. Trengganu yg diidamkan rupanya Selangor, Perak, Kedah dan P Pinang mendahului jadi milik PR. Tiada maknanya peristiwa Batu Burok yg berdarah, tembakan dan bakar bendera sekadar mengisi benih yg hampa.

Fikirlah dengan rasional, Ikhlas hanya dinilai manusia melalui perbuatan yg zahir dan serahkan peranan hati kepada penilaian Allah swt.

Marilah kita semua berjuang dengan ikhlas untuk kebangkitan Islam. Sudah menjadi lumrah perjuangan untuk berjaya mesti lalui susah senang seperti hidup berkeluarga. Jangan kerana perangkap musuh kita memakan hidangan beracun…

Kita berjuang kerana Allah swt, kita bergabung kerana Allah swt, kita bersahabat kerana Allah swt, kita berparti kerana Allah swt. Hayatilah kalimah hikmat Imam Syafie “ IBU SEGALA ILMU YAKIN, AKAL SEGALA FIKIRAN SABAR”.

Wallahua’lam dari cilipadi007

13 comments:

  1. Mohon maaf atas kritikan yang agak pedas ini. Pada saya sebagai rakyat biasa, apa yang saya lihat pemimpin PAS bukanlah pendakwah yang sebenar. Mereka mungkin layak digelar PENDAKWAH bila masa mereka bergelar ustaz sebelum mereka menang pilihanraya. Apabila mereka menang, karektor mereka lebih menjurus kepada PENGKHIANAT.

    Saya sebut karektor kerana perbuatan mereka. Mereka hanya bercakap tentang prinsip tetapi tidak dari segi perbuatan. Percakapan serta perbuatan adalah 2 perkara yang berbeza. PAS cuma berdakwah kepada ahli mereka sahaja tetapi bukan kepada rakyat.

    Mereka berdakwah melalui usrah yang hanya dihadiri oleh ahli sahaja. Kami rakyat biasa tidak tahu apa yang diusrahkan mereka. Mungkin hanya untuk meWALAKkan ahli sewalak walaknya. Untuk rakyat? Perlu ke kita walak?

    Thiqah? Perlu ke kami rakyat percaya kepada kamu semua? Sedangkan kami sering ditipu hidup-hidup? Zaman sekarang bukan zaman rakyat membaca akhbar sahaja? Kami banyak sumber lain yang berbentuk elektronik tanpa sempadan. Walau pun kami semua tidak hadir di dalam sesuatu perjumpaan tetapi kami dapat mendengar rakaman audio yang disebarkan. Cuma muat turun sahaja.

    Sedarlah wahai pemimpin bahawa kami semua sayangkan PAS serta mengharapkan PAS memerintah Malaysia dengan pemimpin yang dikagumi serta disegani. Bukan dipimpin oleh pemimpin yang tiada karisma, lembab serta berfikiran 30 tahun ke belakang.

    Itulah pandangan saya yang mungkin akan dipertikaikan nanti.

    ReplyDelete
  2. amat pelik ... di saat PKR menghadapi masalah...anda semua masih terus menerus menyerang PAS.
    Bila berlaku masalah dalaman PAS, Pemimpin PAS jadi sasaran
    Bila PKR dah lompat, Pemimpin PAS juga jadi sasaran...
    Buta apa??? jangan tunjukkan dendam dan kebencian melampau sampai orang nampak niat busuk di hati kita...

    ReplyDelete
  3. ingat kata org tua "buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali"...ingat tu...

    ReplyDelete
  4. Amin_bp (aminbp@beepee.com)March 4, 2010 at 12:44 PM

    sewaktu Rasulullah wafat, cuma Saidina Ali dan beberapa sahabat lain di tugaskan untuk mengurus jenazah rasulullah. Sahabat2 besar lain seperti Umar & Abu Bakar , sahabat Ansar & Muhajirin bermesyuarat di Saqifah Bani Saidah untuk memilih Khalifah Islam untuk memimpin umat. Adakah sahabat2 besar ini tidak menghormati Rasululullah, adakah mereka tidak setiakawan dengan Rasululullah?

    Dalam hadis diriwayatkan bahawa Saidina Umar R.A pernah berkata kepada nabi:

    “Wahai Rasulullah: Engkaulah yang paling aku sayangi daripada segala-galanya, kecuali diriku. Nabi lantas berkata: Tidak boleh begitu wahai Umar, sehinggalah aku engkau lebih sayangi daripada (engkau) menyayangi dirimu. Umar pun berkata: Sesungguhnya kini demi Allah, engkaulah yang aku lebih sayangi daripada diriku sendiri. Kemudian Nabi menjelaskan kepadanya: (Nah) sekarang barulah betul, wahai Umar.”

    Bukhari: 6142

    Hadis tersebut menunjukkan Umar menyayangi Rasulullah, lebih dari segalanya.



    Kita kena husnu Zaan, kehadiran bukan menunjukkan kita benci atau tidak ada sifat setiakawan, mungkin ada urusan yang lebih penting,ke hadiran bukan segalanya, cuba lihat pengkebumian Rasulullah, jika benar kehadiran tersebut adalah penting, Abu Bakar & Umar mungkin di tempelak oleh sahabat2 lain, sedangkan keduanya adalah yangpaling rapat dengan rasulullah. Anggaplah tn Guru Nik Aziz sebagai Ali yang menunaikan tanggungjawab, dan sahabat lain mempunya urusan yang lebih penting.

    Tentang ceramah tu, rasanya orang PAS dah faham, semua ni kisah liwat ni bohong belaka ,rasanya orang PAS dah muak dengar cerita yang mereka dah faham,Penerangan tentang penyelewegan lebih penting...



    Fahami lah Fiqh Awaliyat... contoh, kalau ada hal keluarga, ada hal tentang Islam, Islam mengatasi segalanya....



    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  5. Pas perlu memperjuangkan Islam, bukan memperjuangkan tokoh, itu lah landasan yang perlu diikuti. setiap kebaikan yang ditunjukkan adalah untuk Allah dan bukan untuk pujian dari manusia yang mungkin ikhlas mungkin tidak dengan pejuang Islam.

    ReplyDelete
  6. Apakah beza antara mazhab PAS yg dipegang TGNA dan TGHH serta pemimpin kanan ( Jln Raja Laut ) yg lebih hampir dengan mahkamah dalam menangani isu pertuduhan terhadap DSAI. Apakah sikap tunggu dan lihat lebih mulia berbanding menziarahi sahabat dalam kesempitan? TGNA dan barisan pemimpin PAS Kelantan sudah menunaikan tanggungjawab sebagai sahabat seperjuangan bila melapangkan masa hadir ke mahkamah sebagai tanda sokongan kepada DSAI. Bilakah giliran TGHH dan jemaahnya ( Jln Raja Laut )

    Jauhi sikap Prejudis



    adoyai cilipadi...ayat kat atas tu trang tang tang hang prejudis! patutnya tajuk "Jauhi sikap Prejudis" perlu ditulis dahulu baru hang tak salah tulis...

    hang tau ka siapa ulamak yg menulis buku tentang hukuman qazaf membela Anwar??? ni nasihat aku: Jauhi sikap Prejudis!!!

    ReplyDelete
  7. betul ke pas sahabat baik.rasanya pas baik bila untung untuk dia.kalau tak untung jangan harap pemimpin pas nak buat baik

    baik psl undi je 5 tahun sekali.tak caya tepuk dada tanya diri sendiri

    ReplyDelete
  8. salam,
    ape yg hang merepek nie bro cili kering...kalu masuk lubang yg sama dua kali tue sendiri mau ingatlah..

    hanya gerakan islam yg sentiasa relevan sepanjang zaman. org skrg bincang pasai jemaah lah... hang sibuk dgn individu lg bai...

    ReplyDelete
  9. Ambo memang tak percayo kpd PKR. Perjuangan yang tak ada asas yang kukuh.

    ReplyDelete
  10. Anon 4:51, kamu tak percaya pada PKR? Tak apa, itu hak kamu. Tapi percayakah anda pada UMNO? Lagi susah nak percaya. Pemimpin PAS pulak masih nak percaya pada UMNO? Sekarang pemimpin PAS pun susah nak dipercayai.

    Cakap lain, buat lain. Adakah semuanya sama?

    ReplyDelete
  11. setuju dgn sdr jebon

    pas tak berubah sejak dari dulu lg
    cumanya pemimpin pas yg berubah.tambah lagi bila timbul isu ug...pas tganu yg mengidam pada ug.psl tu rakyat tak percaya pada pemimpin pas.banyak kali dah kena tipu

    ReplyDelete
  12. kepada yang berkenaan,

    Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengkritik tindakan beberapa anggota parlimen Australia yang campur tangan dalam kes liwat melibatkan penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau menegaskan perkara tersebut mesit mengikut sistem penghakiman negara dan tidak perlu pengaruh pihak luar. "Dari segi campur tangan asing, saya sebagai rakyat Malaysia, saya mahu negara kita menjadi sebuah negara yang berdaulat dan tidak perlulah kepada campur tangan asing apatah lagi dari negara-negara barat, negara bukan Islam," katanya.
    http://www.malaysiatoday.com/Berita/hadi-kritik-ahli-parlimen-australia.html

    Bagaimana pula Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan sarjana dan tokoh pemikir Islam yang antaranya telah meluahkan rasa penuh simpati terhadap Anwar Ibrahim.
    http://loveperak.blogspot.com/2009/11/ulama-dan-pimpinan-islam-seluruh-dunia.html#ixzz0WkvQENGP

    ReplyDelete
  13. kepada yang berkenaan,

    "Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengkritik tindakan beberapa anggota parlimen Australia yang campur tangan dalam kes liwat melibatkan penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau menegaskan perkara tersebut mesit mengikut sistem penghakiman negara dan tidak perlu pengaruh pihak luar. "Dari segi campur tangan asing, saya sebagai rakyat Malaysia, saya mahu negara kita menjadi sebuah negara yang berdaulat dan tidak perlulah kepada campur tangan asing apatah lagi dari negara-negara barat, negara bukan Islam," katanya."

    http://www.malaysiatoday.com/Berita/hadi-kritik-ahli-parlimen-australia.html

    bagaimana pula presiden pas, datuk seri abdul hadi awang dengan sarjana dan tokoh pemikir Islam yang antaranya telah meluahkan rasa penuh simpati terhadap Anwar Ibrahim.

    http://loveperak.blogspot.com/2009/11/ulama-dan-pimpinan-islam-seluruh-dunia.html#ixzz0WkvQENGP

    wallahu'alam.

    ReplyDelete