Hadis Rasulullah saw

"SEBAIK2 JIHAD ITU BERKATA BENAR DISISI PENGUASA YANG ZALIM"

Friday, April 30, 2010

HIKAYAT 2001 MALAM KEMBALI

.
Maka berangkat pulang Wali Abdal, isterinya Dang Anum Setia dan gerombolan kecil dari beramal di Negara tempat lahir agama Islam. Justeru itu Wali Abdal sangat bersyukur akan dia kerana dapat juga belayar bagi tujuan melepas rindu akan dia kepada Rasulullah saw.

Mengikut tuan empunya cerita, Wali Abdal telah lama berhajat untuk belayar sejak beberapa purnama yg sudah akan tetapi tersangkut jala musibah yg tidak diduga

Sebermula cadangan untuk belayar datangnya dari menantu Wali Abdal yakni Dol Serbatahu yg menerima tumbuk rusuk sebagai hidangan anak beranak dalam pelayaran adanya.

Adapun hidangan anak beranak dalam pelayaran itu sangatlah mewah adanya bak "bersultan di mata beraja di hati" telah berjaya menusuk kalbu Wali Abdal yg sederhana hidupnya hasil mulut manis Dol Serbatahu. 

Hatta bersoraklah puak2 Parti Cacamerba kerana Wali Abdal hampir pasti menelan umpan yg telah lama dipasang adanya. Hatta bersiap siaga akan Parti Cacamerba seakan maklum bahawa rakyat jelata akan geli geleman menolak pimpinan Wali Abdal kerana makan suap akan dia.

Makanya gundah gulana sekelian pembesar negeri tatkala Wali Abdal hilang waspada dengan racip yg dipasang Dol Serbatahu yg licik bak belut adanya. Justeru berpakatlah sekalian pembesar masuk mengadap Wali Abdal pohon agar ditangguh belayar dengan anak menantu hingga keadaan kembali aman adanya.

Arakian kerana hati jujur jiwa bersih, Wali Abdal tersedar dari lamunan mulut manis Dol Serbatahu sedikit demi sedikit lantas membatal akan dia kerja baik tersebut. Maka selamatlah Negeri Gerbang Bulat dari fitnah besar untuk merampas Kota Darul Bulat.

Tatkala kembali dari pelayaran itu, Wali Abdal telah berkunjung ke daerah Padi Huma dalam negeri Antah Kuning menyorong bahu menyingsing baju bagi ujian untuk pilih ketua. Tersangat sukalah akan rakyat jelata apakala dapat bertemu Wali Abdal yg baru kembali dari belayar selama setengah purnama adanya.

Adapun pada ujian kali ini, wakil Parti Cacamerba telah berpakat menipu ilat  jual darjat dan tabur fulus sebagai  umpan kepada rakyat jelata untuk membeli kertas conteng.

Arakian berduyun2 tukang karut hati busuk bergelar Putera Katak Pisang, Raja Sumpah Seranah dan Pria Bebas Hutang Lapok mengadu domba mereka cerita untuk Parti Cacamerba meraih kertas conteng adanya.

Menurut hikayat yg sahih Parti Cacamerba amat bijak tipudaya dan pandai berjanji kata. Maka  kaum yg bertani padi huma serta rakyat gelap yg menoreh getah sekerap menjadi lali dan masuk bubu umpan mereka. Adapun hanya kaum pedagang mata sepet sahaja yg menjaga diri dari dijualbeli.

Apakala dihisab sekalian kertas maka Parti Cacamerba telah mendapat kertas conteng paling banyak lantas dimasyhur sebagai penguasa daerah yg menabur janji menadah budi .

Maka bersedihlah Wali Abdal tatkala musuh utama Parti Agama Suci dimasyhur sebagai penguasa baru. Sayugia diingatkan bahawa sepeninggalan Wali Abdal, berlaku sedikit huru hara di negeri Gerbang Bulat gara2 salahlaku beberapa kerat golongan penguasa yg tamak haloba adanya.

Sekian banyak cerita songsang dalam diam kini terbongkar dari seorang pria bergelar Sang Sidi Sakti yg juga dari kalangan sepupu sepapat dengan Wali Abdal adanya. Adapun Sang Sidi Sakti ini pernah menadah kitab ilmu adab dari bawah dagu Wali Abdal beberapa purnama lamanya.

Akan tetapi segala madu bertukar hempedu tatkala Sang Sidi Sakti bersengketa dengan Dol Serbatahu adanya.  

bersambung di cilipadi007

5 comments:

  1. meropu pun merapu lah...ni baru betul2 hilang ngantuk..
    jgn lamo sgt tuu sambung..ha ha

    ReplyDelete
  2. ikut awak demok la be

    ReplyDelete
  3. gi jago bazar la wehhh

    ReplyDelete
  4. geng2 kick the ular memang cari masalah di kelate

    ReplyDelete